תיאור מיזם ס.ו.ל.ם.

התוכנית ס.ו.ל.ם. היא תוכנית למידה יחידנית בקצב אישי באמצעות משימות מתוקשבות מאתגרות המפתחות התמקצעות בסביבה המקוונת, אשר מיועדת להכשיר את התלמידים לתיחזוק המחשב ולניהול הרשת בהתאם לנושאי תוכנית הלימודים לבגרות של משרד החינוך במגמת "מערכות התיקשוב" בתיכון.
 
המטרות :
א. לעודד את התלמידים למצות את יכולתם באמצעות סביבת למידה עתירת טכנולוגיות העשירה בעזרי המחשה ובכלים טכנולוגיים, אשר מעוררת סקרנות ללמידה, יוצרת תחושת מסוגלות, ומקדמת את הלמידה בצעדים מדודים באופן מובנה, בהתאמה לקצב האישי.
ב. לטפח רמות חשיבה גבוהות, כגון: עיבוד מידע, תיכנון מטלה, הפקת התוצר - באמצעות מאגר משימות באתר הבית ספרי, המזמן פעילויות אותנטיות תוך שימוש מושכל במשאבי האינטרנט.
 
תיאור התוכנית ס.ו.ל.ם. :
סביבת הלמידה בתוכנית סול"ם כוללת הן היבט פיזי והן היבט וירטואלי, המהווים כלים שלובים המקדמים יחדיו את מטרות תחום הדעת.
המרחב הממשי במעבדת המחשבים עשיר במספר מרכיבים: מיצגי המחשה, מקורות מידע עדכניים, משימות למידה, עמדת "בוחן-מט" אינטראקטיבית, ציוד טכנולוגי ותערוכה מתחלפת של תוצרי התלמידים. במעבדה לומדים התלמידים את החומר באופן חוויתי, בדרך של התנסות וגילוי, ומבצעים את המשימות באופן מוחשי בחומרה אותנטית.
המרחב הוירטואלי מחולק לתחומים על פי יחידות הלימוד השונות לבגרות בנושא תיחזוק המחשב וניהול הרשת,  הכוללים משימות מאתגרות בסביבה המתוקשבת :
הפניה ליישומונים (כגון: הצגה חזותית של חישוב מסלול ניתוב על פי כתובות IP  ), הורדות תוכנות מקצועיות (כגון: Everest תוכנה לניתוח החומרה), הפניה לסרטים ביוטיוב (כגון: ADM מול INTEL – איזה מעבד יעלה באש), יצירת אפקטים במצגת לצורך המחשת תנועה (כגון: זרימת המידע ברשת בתהליך ההתקשרות), בניית אתר ב GoogleSites והטבעה של תוצרי מולטימדיה מקוריים, פקודות CMD, התמצאות בממשק של מערכת ההפעלה, הורדת דרייברים, איתור חומר מקצועי לטכנאי, גלישה בחנויות מקוונות לציוד טכני, ניתוח מפרטים, הדמיה בסימולציה, עיצוב מבנים     ב Visio, תיכנון רשתות בתוכנת Packet Tracer, הגדרת חומרה (כגון: הגדרת נתבים ביתיים אלחוטיים), טיפול בתקלות, ועוד.
 
 התיווך של המורה חובק את כל שלבי תהליך הלמידה:
הוראה – פיתוח משימות מתוקשבות הבנויות מהסבר מילולי והנחיה חזותית, אשר מקדמות את הלמידה בצעדים מדודים באופן מובנה, בהתאם לתוכנית הלימודים של משרד החינוך.
למידה – התלמידים מבצעים משימות מתוקשבות המבנות את דפוסי החשיבה, התנסויות התורמות להפנמת החומר, סדנאות המפתחות מיומנויות, והפעלות המנחילות ידע, תוך כדי ההנחיה של המורה, המקנה כלים של לומד עצמאי ומקדמת חשיבה מסדר גבוה בעת מילוי המשימות על ידי התלמידים.  
הערכה – תהליכי ההערכה והמשוב מתבצעים אף הם בסביבה המתוקשבת תוך עידוד התקשורת המקוונת בין התלמיד והוריו עם המורה.
הפצה – הצגת תוצרי התלמידים במעבדת המחשבים והעלאתם לאתר ביה"ס. 
 
הייחודיות של היוזמה באה לידי ביטוי ב 3 מישורים:
א. שיטת הוראה מפעילה לעומת שיטת הוראה פרונטלית – התלמידים לומדים את החומר באופן חוויתי, בדרך של התנסות וגילוי.
ב. מעבדה המזמנת למידה לעומת מעבדת מחשבים רגילה – ההתנסות במעבדה מתבצעת באופן מוחשי בחומרה אותנטית, ולא רק באופן מופשט תיאורטי.                                       
ג. אתר המהווה סביבת למידה לעומת אתר המציג מידע – האתר הוא אמצעי לטיפוח רמות חשיבה גבוהות, כגון: עיבוד מידע, תיכנון מטלה, הפקת התוצר.
 
הלימודים בתוכנית סול"ם המעניקים כלים להשתלבות בעולם המחר, מעלים את הדימוי העצמי, ויוצרים מוטיבציה לגיוס לצה"ל ולהשתלבות בחיל התיקשוב, ובכך פותחים עבור התלמידים צוהר לשוק התעשייתי וכניסה לעולם האזרחים התורמים לעצמם, למשפחתם ולקהילתם.